Przekaż 1,5% dla naszej szkoły
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nie zwracaj mi uwagi..

Nie zwracaj mi uwagi..

    Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

 

    Dziecko tak samo jak dorosły zasługuje na szacunek, jednak dorośli dużo rzadziej mu go okazują. Trudno sobie wyobrazić, że o dorosłej osobie w jej obecności mówimy tak, jakby jej nie było. Raczej nie krytykujemy potknięć, nie opisujemy publicznie wstydliwych zdarzeń. Niestety dzieci często są narażone na wysłuchiwanie niepochlebnych opinii  o sobie w obecności osób trzecich.

    Psychologia wskazuje na to, iż przekonanie silniej wpływa na nasze postępowanie niż fakty. Jeśli więc dziecko słyszy, że jest niegrzeczne, właśnie takie będzie. Dlatego, że jednym z pierwszych i najważniejszych źródeł samowiedzy, czyli sądów o samym sobie, są opinie bliskich dorosłych. Jeśli dziecko sądzi, że zawsze o wszystkim zapomina, będzie roztargnione, jeśli często słyszy, że jest nieposłuszne, trudno mu będzie podjąć wysiłek, aby to zmienić. Z negatywnej etykiety trudno się wyzwolić, ponieważ często samo dziecko zaczyna wierzyć, iż jest niezdarne, nadpobudliwe czy zdolne, lecz leniwe.

    Należy traktować dziecko poważnie i z szacunkiem. Jeśli zachowało się niewłaściwie powinniśmy z nim przede wszystkim o tym porozmawiać. Unikajmy etykiet określających dzieci, np. nieśmiały, nadruchliwy, nerwus. Wyszukujmy raczej wyjątków, sytuacji, gdy nasze dziecko zachowało się niezgodnie z tym sądem, i pokazujmy sobie, dziecku i innym pozytywne przykłady, np. sam zaproponował koledze pożyczenie samochodu, potrafi długo słuchać czytanej bajki. Pozytywny przykład może stać się przyczyną zbudowania pozytywnego przekonania o sobie.

 

                          Tekst opracowany na podstawie artykułu Anny Szczypczyk

„Prośby Dziecka – część I”, Bliżej Przedszkola, 2015

                                                                                                                                                                                

                                                                                                                                                                           Katarzyna Synoradzka

Data dodania: 2021-05-03 17:32:01
Data edycji: 2021-05-03 17:52:43
Ilość wyświetleń: 810

Ważne informacje

Wszystko co najważniejsze z życia Naszej szkoły.
Więcej informacji

Kącik Pedagoga

Informacje i materiały
Więcej informacji

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

E-dziennik

Sprawdź swoje oceny oraz swój plan lekcji
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy i bądź na bieżąco z nowinkami!
Więcej informacji

„….mówiłem nie do dzieci, a z dziećmi, mówiłem nie o tym,

czym chcę aby były, ale czym one chcą i mogą być.”

Janusz Korczak
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej